Паралельно з хейрономією з’являється новий засіб диригування за допомогою «баттути» (палки; з італійської battere – бити, ударяти). Коли досить гучно відбивали такт, виконання одержало назву «гучне диригування». Одним з перших достовірних застосувань баттути є художнє зображення церковного ансамблю, яке можна віднести до 1432 року. Але «гучне диригування» застосовувалося і раніше; є свідчення, що у Давній Греції керівник хору під час виконання трагедії відраховував ритм стуком ноги, використовуючи для цього взуття з залізними підборами. У ХVІІ–ХVІІІ столітті, з появою системи генерал-баса, диригуванням займається музикант, який виконував партію генерал-баса на клавесині або органі. Диригент визначав темп рядом акордів, підкреслюючи ритм акцентами або фігураціями. Поряд з цим засобом диригування продовжував існувати і засіб диригування за допомогою баттути. Ж.–Б. Люллі майже до 1687 року користувався великою тростиною з очерету, якою він стукав по підлозі, а К. М. Вебер застосував «гучне диригування» ще на початку ХІХ сторіччя, б’ючи по партитурі трубкою зі шкіри, набитою вовною. Така практика привела до виникнення так званого подвійного диригування: у опері диригент-клавесиніст керував співаками, а концертмейстер – оркестром.
У процесі історичного розвитку, а також у зв’язку з поступовою зміною композиторських засобів вираження та появою нових принципів інструментальної, оркестрової та хорової музики диригування пройшло декілька стадій, поки, нарешті, не склалася його сучасна форма – мова жестів та міміки. Сучасна мова диригентського мистецтва – результат викорис-тання одного з перевірених багатостолітньою практикою засобу людського спілкування, що викликає безпосередній емоційний відгук. Це різноманітні асоціації. Розвиток симфонічної музики, виконання її вимагало, все ж таки, щоб керування було зосереджено в одних руках. Подальший розвиток оркестрової симфонічної музики, поява динамічного різноманіття, розширення й ускладнення складу оркестру, прагнення до більш виразної і барвистої оркестрової гри наполегливо вимагало звільнення диригента від участі у загальному ансамблі для того, щоб він міг зосередити всю свою увагу на керівництві усіма музикантами. З’являється необхідність у більш точному визначенні метричних долей такту, і це стало можливим тільки з використан-ням метричних схем диригування, а також диригентської палички. Серед перших диригентів, які застосували на практиці диригентську паличку, були
І. Мозель, К. М. Вебер, Л. Шпор, а також Г. Спонтіні. Постановка «диригента» заслуговує особливої уваги, тому що довгий час по етикету диригент європейського симфонічного оркестру стояв обличчям до публіки і повернувся до музикантів лише у середині ХІХ століття, коли за пульт став Ріхард Вагнер, який першим порушив цю традицію. Ще одним із прогресивних нововведень став невидимий оркестр у оперному театрі «Festspielhaus» в Байройті, який був накритий полом. Це прогресивне нововведення з невидимим оркестром було зроблено Вагнером для того, щоб вид музикантів і диригента з його рухами диригентською паличкою не заважали публіці цілком зосередитися на сценічному дійстві. Про невидимий оркестр у опері видатні музиканти говорили задовго до Вагнера. Невидимий оркестр звучав м’яко, більш гармонійно, злито, не заглушаючи співаків, даючи їм можливість бути «ближче» до публіки і доносити до неї кожне слово. Акустика в цьому театрі була ідеальна. «Містичною безоднею» назвав Вагнер свій невидимий оркестр.
У середині ХІХ століття основи художньої естетики диригентського мистецтва заклали видатні композитори того часу – Ф. Мендельсон, Г. Берліоз, Ф. Ліст, Р. Вагнер. Саме з діяльністю Ріхарда Вагнера пов’язано народження цілої плеяди професійних диригентів –
Х. Бюлова, Х. Ріхтера, Ф. Штейнбаха, Г. Леві, Ф. Мотля, А. Зейдля, К. Мука, А. Нікіша. І хоча в подальшому композитори нерідко вставали за диригентський пульт, а деякі з них були і видатними диригентами, такі як Г. Малер, Р. Штраус, С. Рахманінов, саме з того часу диригентська професія стала повністю самостійною. Основою диригентського мистецтва є здатність диригента визначити і внутрішньо почути все те, що буде відтворено виконавським колективом, осмислити головну ідею твору, але в момент виконання він може не виявити і не втілити задум. Тому для творчого виконавства диригент повинен мати цілий комплекс якостей, вмінь, навичок, здібностей і, перш за все, обдарованість артиста, талант, складовими якого є розвинутий музичний слух, пам’ять і уява, темперамент, інтонаційна чутливість, почуття музичної форми та ансамблю, природна пластичність рук і виразна міміка. Щоб виразити ідею музики, створити музичний образ, необхідно підключити фантазію, уяву, мислення – весь творчий потенціал художника-виконавця. Диригент без індивідуального художнього мислення, який боїться відійти від звичного стереотипу, шаблону – слабкий музикант; такий диригент буде лише відтворювати нотний текст, написаний композитором, робити все вірно але бездушно й механічно. У кого немає такого художнього начала, підкріпленого знаннями, почуттями і даром творчого втілення задуманого, той не може називати себе диригентом. Відомий німецький диригент Оскар Фрід говорив: «Народитися потрібно з серцем, здатним сприймати найтонші музичні враження, необхідно виховати розум, здатний перетворити ці враження в ідеї, а також мати тверду руку, щоб передати ці ідеї своєму колективу». Дар емоційного впливу великою мірою визначає талановитість диригента. Таким чином, як писав академік Б. М. Теплов, «видатним музикантом може бути тільки людина з великим духовним, інтелектуальним та емоційним змістом; музика є засобом спілкування між людьми. Щоб розмовляти музикою, необхідно не тільки володіти цією “мовою”, але й мати що сказати. Мало того, навіть і для того, щоб зрозуміти музичну мову з усім її змістом (з усією її змістовністю), необхідно мати достатній запас знань, які виходять за межі самої музики, достатній життєвий та культурний досвід. Професійний музикант, ким би він не був – композитором, диригентом, виконавцем або просто розуміючим “слухачем”, – повинен бути людиною великого розуму і великого почуття».
Немає коментарів:
Дописати коментар